Den nordiska marknaden visar fortsatt stark utveckling med en tillväxt på 43 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Moderbolagets bruttomarginal stärktes till 66 procent, upp från 60 procent, drivet av prisjusteringar, en gynnsam produktmix och andra åtgärder som förbättrat lönsamheten. Koncernens rörelseresultat förbättrades avsevärt och uppgick till -3,5 MSEK, jämfört med -11,0 MSEK under motsvarande period i fjol.
Notera att siffrorna för 2025 inte är direkt jämförbara med 2024 på grund av förändringar i koncernstruktur.
Andra kvartalet (april – juni 2025)
- Försäljning av varor uppgick till 4 912 (6 112*) KSEK.
- Bruttovinst uppgick till 4 783 (3 548) KSEK motsvarande en bruttomarginal om 97 (58) procent.
- Rörelseresultatet uppgick till -3 490 (-11 011) KSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -0,0004 (-0,0071) SEK
Första halvåret (januari – juni 2025)
- Försäljning av varor uppgick till 8 670 (16 920**) KSEK.
- Bruttovinst uppgick till 6 948 (8 731) KSEK motsvarande en bruttomarginal om 80 (52) procent.
- Rörelseresultatet uppgick till -10 949 (-21 409) KSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -0,0015 (-0,013) SEK.
* Justerat för intäkter från tidigare dotterbolag uppgick försäljningen till 4 639 KSEK andra kvartalet 2024.
** Justerat för intäkter från tidigare dotterbolag uppgick försäljningen till 9 263 KSEK under första halvåret 2024.
Väsentliga händelser under rapportperioden
- Dotterbolag i USA etableras med ansvar för direktförsäljning.
- Uppdatering om minskning av aktiekapital och sammanläggning av aktier.
- Uppdatering av pågående företagsrekonstruktion och begäran om en förlängning.
- Förlängning av pågående företagsrekonstruktion godkänns av Uppsala tingsrätt.
- Ordinarie årsstämma hölls den 26 juni där samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.
VD har ordet
Vi är mer än halvvägs genom företagsrekonstruktionen, och de åtgärder vi har vidtagit börjar ge resultat. I juni beviljade Uppsala tingsrätt en förlängning av rekonstruktionen till och med den 15 september, vilket ger tid att färdigställa rekonstruktionsplanen.
Under kvartalet har vi vässat vår distributionsmodell och hanterat tullfrågorna i USA, viktiga insatser på en marknad vi fortsatt ser som en avgörande tillväxtmotor, och som förväntas stå för en betydande del av Peptonics framtida omsättning. Arbete fortgår nu med att finslipa struktur, logistik och marknadsföring. I Norden har vi intensifierat sälj- och marknadsaktiviteterna. Vi har inlett nya byråsamarbeten inom e-handel och digital marknadsföring för att driva trafik och öka konverteringen. Vår uppgraderade webbshop är lanserad i Sverige, och rullas nu successivt ut i Norge, Danmark, Storbritannien och Tyskland. Förbättringarna syftar till att förbättra kundresan, öka försäljningen, bygga lojalitet och stärka varumärket. Samtidigt har vi förstärkt vår kundkommunikation vilket har ökat kundengagemanget och skapat effektivare köpflöden. Effekten av arbetet väntas synas i resultaten under hösten. Vår uppdaterade prognos, publicerad i juni, pekar mot break-even i november.
Parallellt fortsätter vi att stärka bolagets finansiella ställning. Resurserna används där de gör störst nytta för lönsamhet och hållbar tillväxt. Genom det fortsatta stödet från vår huvudägare skapas förutsättningar att avsluta rekonstruktionen med en stärkt kassa och en robust struktur.
Under andra kvartalet uppgår koncernens försäljning av varor till cirka 5 MSEK, en minskning med cirka 20 procent jämfört med samma period föregående år. Minskningen är väntad och en direkt följd av den strategiska avvecklingen av vår tillverkningsenhet i Israel och utfasningen av OEM-produkter till amerikanska partners som tillverkats i Israel. Justerat för omsättningen i det israeliska bolaget, frånsett försäljning till partners i USA, ökade försäljningen marginellt jämfört med andra kvartalet 2024. Den nordiska marknaden fortsätter en stark utveckling med en tillväxt i moderbolaget på 43 procent. Utöver det redovisades en övrig rörelseintäkt på 1,2 MSEK vilket är beloppet som erhölls från konkursboet efter Lune Group Oy Ltd. Bruttomarginalen för moderbolaget steg till 66 procent från 60 procent föregående år, drivet av prisjusteringar, gynnsam produktmix och andra åtgärder som stärkt lönsamheten.
Koncernens kostnader har minskat kraftigt. Externa kostnader och personalkostnader är betydligt lägre än i fjol, vilket är resultatet av förändringarna i koncernen och ett målmedvetet arbete med att effektivisera organisationen och bygga ett mer hållbart bolag. Totalt minskade koncernens kostnader under kvartalet till -9,6 MSEK från -17,3 MSEK året innan.
Minskade kostnader, tillsammans med förbättrade marginaler, bidrog till att rörelseresultatet förbättrades markant till -3,5 MSEK från -11,0 MSEK motsvarande period förra året. För årets första sex månader har vi halverat våra rörelsekostnader, vilket lett till att rörelseresultatet förbättrats med över 10 MSEK jämfört med motsvarande period 2024.
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, VD Peptonic Medical AB
Email: anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon: +46 70-244 92 07
Delårsrapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida: https://www.peptonicmedical.se/finansiell-information/
Kort om Peptonic Medical AB
PEPTONIC medical AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer kliniskt bevisade egenvårdsprodukter inom intim kvinnohälsa. Under varumärkena VagiVital och Vernivia erbjuder Bolaget en receptfri portfölj av effektiva och skonsamma produkter som hjälper kvinnor att förstå, behandla och förebygga vanliga medicinska tillstånd i underlivet. Peptonics tillväxtstrategi bygger på geografisk expansion, särskilt i USA och Europa, och på att kontinuerligt stärka produktportföljen genom egen produktutveckling och strategiska förvärv.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och dotterbolagen Peptonic Medical Inc. och Common Sense Marketing Inc. i USA. Peptonic Medical grundades 2009 och är sedan 2014 noterat på Spotlight Stock Market.